Bunyi berdesing dalam telinga

Bunyi berdesing di dalam telinga dikenali sebagai tinnitus. Bunyi itu boleh terdiri dari bunyi berdering, berdesing, berdengung, bunyi serangga dan pelbagai yang lain. Punca bunyi ini lazimnya disebabkan oleh kerosakan deria pendengaran ataupun disebabkan oleh patologi di telinga tengah, telinga dalam mahupun di bahagian otak yang tertentu. Deria pendengaran boleh mengalami kerosakan disebabkan oleh beberapa perkara seperti selesema virus, beguk dan penyakit virus yang lain.
Bekerja di tempat yang sentiasa berbunyi kuat seperti kedai percetakan, kedai industri logam, kedai mekanik dan sebagainya juga boleh menyebabkan trauma bunyi atau trauma akustik ke atas telinga yang terlibat. Usia juga memainkan faktor utama menyebabkan deria pendengaran menjadi kurang peka dan proses ini boleh menjadi lebih serius jika ditambah dengan trauma bunyi.
Memandangkan ramai orang sentiasa mendengar muzik dengan nada yang kuat lebih dari sepuluh jam sehari, ia sama seperti bekerja di tempat yang bising malah lebih teruk lagi. Ini kerana, selalunya waktu bekerja di tempat-tempat ini dihadkan untuk tidak lebih dari lima hingga enam jam dan para pekerja patut memakai alat pelindung telinga ketika bekerja. Ini boleh membawa trauma atau kecederaan kepada telinga dalam dan saraf pendengaran yang boleh merosakkannya, justeru itu boleh mendatangkan bunyi berdesing yang dialami.
Masalah ini akan menjadi lebih teruk jika terus mendengar muzik dengan nada yang kuat melalui fon telinga. Adalah disarankan berhenti mendengar muzik dengan nada yang kuat melalui fon telinga. Anda juga perlu berjumpa dengan seorang pakar ENT untuk pemeriksaan pendengaran dan juga pemeriksaan selanjutnya untuk memastikan bunyi tinnitus yang dialami ini tidak disebabkan oleh gejala-gejala lain yang tidak diingini.
– UMO
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s