Serat bantu kurangkan berat badan

Serat boleh membantu jika ingin mengurangkan berat badan. Kajian Universiti Tufts mendapati apabila seseorang itu mengambil lebih banyak serat, ia akan membantu mengurangkan pengambilan kalori sekitar 18% sekaligus membantu mengurangkan berat badan. Menurut penyelidik, senario ini mungkin disebabkan sifat dalam makanan berserat tinggi seperti sayur-sayuran manakala makanan whole grains adalah makanan berkalori rendah. Ia juga mengambil masa untuk dikunyah, memberi tubuh lebih peluang mengenali apa yang dimakan sebelum terlebih makan. Makan berserat tinggi berada lebih lama dalam perut menyebabkan rasa kenyang yang lama.

Fakta

2 jenis serat yang boleh ditemui dalam buah-buahan & sayur -sayuran

a) Serat boleh larut

Kerana sifatnya yang boleh larut dalam air menyebabkan ia tebal & bersifat jeli. Ia kekal lama di dalam perut & kita tidak berasa cepat lapar. Ia membantu menurunkan kadar kolesterol, mengawal gula dalam darah & mengurangkan penyerapan karbohidrat & membuang lemak dari sistem tubuh. Buah-buahan yang mengandungi serat mudah larut termasuk epal, pear, oren & anggur. Bagi sayur-sayuran pula pilihlah okra, lobak merah & kacang.

b) Serat tidak larut

Dikenali juga sebagai insoluble fiber ditemui dalam bijirin, tepung whole-grain, buah-buahan & sayur-sayuran. Buah-buahan yang kaya dengan serat tidak larut termasuklah beri, prun, pisang, ceri, plum, epal & pear. Sayur-sayuran pula bunga kubis, bawang putih, brokoli, cendawan, bayam, kentang & kacang.